Toscana per Setmana Santa

Setmana Santa per la Toscana

18/03/16

Aquesta tarda, després de plegar de la feina, acabem de preparar les coses que ens endurem, especialment l'equipatge que durem al ferry, ja que el viatge Barcelona-Roma dura unes 20 hores. Portem menjar per tots el àpats i un dinar més elaborat per demà dinar. Ho portem tot dins d'una nevera de càmping.  Cap a les sis, vaig a buscar l'auto al pàrquing i vaig al súper a comprar queviures. Passo per casa a buscar la resta de la família (i el nostre gatet viatger).
Cap a les vuit arribem al port de Barcelona i, un cop recollits els bitllets, entrem al ferry. Sortim de BCN cap a les deu del vespre.

19/03/16

Civitavecchia-Bomarzo, 73 Km.

Hem dormit de meravella. Després d'esmorzar, anem a fer una volta per la coberta.

Passem el dia llegint i mandrejant...
Cap a les 8 del vespre arribem a Civitavecchia. La nostra primera etapa és Arezzo, però com que ens queda lluny per anar-hi de nit ja havíem previst fer nit al poblet de Bomarzo. Allà hi ha una àrea AC (N 42.490238, E 12.250248) i uns jardinets força curiosos que visitarem demà al matí abans de marxar.
Al vespre, abans de sopar, anem a fer un volt pel poble. No hi ha ningú pel carrer. Tot està en silenci. segur que dormirem de categoria. De tornada a l'auto una gateta ens segueix per tot el poble. Abans de sopar li donem una miqueta de menjar del que portem pel nostre gat.

20/03/16

Bomarzo-Arezzo-Florència, 220 Km.

Aquesta nit hem dormit de meravella. Hem estat sols a l'àrea d'AC. Aquest matí, un cop ben esmorzats, veiem que ja han arribat un parell d'autocaravanes.

Vistes de Bomarzo i la nostra AC a l'àrea.

Abans de marxar cap a Arezzo anirem a visitar el Parco dei mostri (Parc dels monstres). És un parc ple de figures molt curioses. El parc data del segle XVI. Més info aquí.
Aquí hi deixo unes quantes fotos:

Acabada la visita i la sessió de fotos ;-) ens dirigim a Arezzo, on volem visitar, entre d'altres coses, els famosos frescos Storia della Vera Croce de Piero della Francesca que hi ha a la Basílica de San Francesco.
Arribem a Arezzo a mitja tarda i aparquem en un lloc tranquil, al pàrquing del Palasport (palau d'esports d'Arezzo. També s'hi permet la pernocta: 43.473415, 11.856678 . Pels voltants veiem diverses autos aparcades.
Ens comprem uns talls de pizza en un forn proper i ens dirigim xino-xano cap al centre.
Ben aviat arribem a les muralles:

I, al cap d'una estoneta, arribem a la basílica de Sant Francesc:

Allà comprem les entrades (que van amb una hora determinada). Encara tenim una estoneta abans d'entrar a visitar els frescos. Anem a voltar pel centre. Allà veiem la curiosíssima façana de l'església de Santa Maria della Pieve:

Quan arriba l'hora de visitar els frescos, tornem a la basílica de St. Francesc. Els frescos són espectaculars!

Seguim voltant per Arezzo i ens cruspim un gelat. Com que ja hem vist tot el que volíem veure i encara és d'hora, decidim comprar-nos un sopar ja cuinat i marxar cap a Florència. Entrem en una salumeria i ens comprem unes raccions de porchetta:

Anar avui mateix cap a Florència és una bona idea, ja que demà ja hi serem i podrem visitar-la amb més calma.
Arribem a Florència ja fosc i pugem al turonet amb vistes a la ciutat on hi ha el càmping. Després de donar diverses voltes sense trobar-lo, acabem descobrint que s'han traslladat a quatre kilòmetres d'aquí, grrrrrr!
Per sort, a la porta han deixat l'adreça i GPS de la seva ubicació actual ( N 43° 45' 56'' - E 11° 18' 55'').
Al final, hi arribem. És un entremig entre àrea d'AC i càmping, segons ens diuen. Hi ha parcel·les grans, planes i amb gespa. També hi ha un edifici molt nou de dutxes, piques rentaplats... També tenen aigua i llum en totes les places. Estarem la mar de bé!
Dutxa, sopar i bona nit!

21/03/16

Hem dormit molt bé. Avui tenim el dia una mica núvol:

El gat descarta sortir a passejar...

Anem a recepció a informar-nos del bus fins al centre. El bus és a uns deu minuts a peu de l'àrea.
Un cop al centre, ens informem de la Firenze Card, que permet visitar una pila d'esglésies i museus amb "tarifa plana". Veient el nombre de coses que volem visitar, decidim comprar-nos-la. Els menors de 18 anys que acompanyin a un adult amb la targeta no paguen. Un altre avantatge molt molt interessant: no has de fer cues enlloc ja que entres amb prioritat "Firenze card"!
Estrenem la targeta entrant a Sta. Maria Novella:

Aquesta basílica té un claustre anomenat "claustre verd", degut al color dels frescos (de Paolo Ucello) molt malmesos. També hi ha la Capella dels Espanyols, amb decoració mural d'Andrea Bonaiuto (s.XIV) sobre el triomf del catolicisme.
Un cop visitat el claustre, entrem a veure el famosíssim fresc de La Trinitá de Masaccio:

Cansats i afamats, voltem pel centre i una senyora cuinera ens tempta al mig del carrer amb uns pane fritto. Decidim d'entrar a dinar al seu restaurant-botiga de queviures-carnisseria: La Padellaccia. El pane fritto és una mena de bunyol, que recorda una mica els xurros però són salats (i boníssims).

Cistella de pa i pane fritto
Amb la panxa plena, ens dirigim cap a la plaça del Duomo de Sta. Maria del Fiore, on visitem la catedral, la cúpula (s'hi pot pujar) i el battistero:

Catedral

Cúpula

Interior de la cúpula

Vistes des de la cúpula
 Acabada la visita de la catedral, anem a veure el baptisteri (battistero di San Giovanni). Les portes, amb relleus de bronze d'Andrea Pisano i de Lorenzo Ghiberti.
Una de les famoses portes del baptisteri

Espectaculars mosaics de l'interior de la cúpula del baptisteri

Per rematar aquest dia tan complet, visitem l'església de San Lorenzo. Aquesta és una de les esglésies més grans de la ciutat, dissenyada per Brunelleschi, i és coneguda, entre d'altres coses per la capella Médici, on hi ha enterrats diversos membres d'aquesta poderosa família Florentina. Les estàtues de les tombes són de Michelangelo.

San Lorenzo
Tomba de Lorenzo II de Medici, feta per Michelangelo.

Ja es va ponent el sol i ens dirigim cap al riu, tot passejant. Ja estem cansats i ens fem unes fotos davant del Ponte Vecchio.
L'Arno i el Ponte Vecchio al fons

Botigues del Ponte Vecchio
Abans d'anar a buscar el bus que ens tornarà a l'auto, entrem en un super a comprar diverses coses. Un cop al càmping, dutxes i sopar amb peli.

22/03/16

El dia es lleva assolellat i esmorzem a fora. Una de les coses bones dels càmpings és poder treure taula i cadires i menjar a fora. El gat surt a prendre el sol. Després, quan marxem, s'instal·la a la cabina a mirar ocells i la gent que passa:
A Room With a View

Avui és el dia que visitarem la Galeria dels Uffici, quasi res! Hi ha una cua monumental, que esquivem amb la nostra Firenze Card, hehehe!
La quantitat d'obres d'art per metre quadrat de paret és absolutament espectacular. Aquest museu és inabastable i cal seleccionar una mica allò que es vol veure.

La Galleria dels Uffici
Vistes del riu Arno i del Ponte Vecchio des de la Galleria dels Uffici
Per dinar, fem un pícnic a la Piazza de la Signoria. Agafem forces per visitar el Palazzo Vecchio, seu del poder civil des de fa més de 700 anys (actualment és la seu de l'ajuntament).

Palazzo Vecchio

Anem a la ticket office i reservem una visita guiada. La visita acaba sent en italià (cap problema) i només per nosaltres 4!!!
Resulta superinteressant tot el que ens expliquen, tant de la sala principal del palau i els seus frescos commemoratius de les victòries per sotmetre pisans i sienesos així com alegories destinades a la glorificació dels Medici.

Visitem també les dependències privades del palau. També veiem una cosa molt molt exclusiva, a la sala dels mapes del palau:
Sala de mapes

Darrera de cada mapa hi ha un armari ... però n'hi ha un que amaga una porta secreta! La noia que ens fa la visita ens deixa una estoneta per veure si la trobem. La trobem darrere del mapa d'Armènia.
La guia, treu la corda que impedeix que la gent toqui els mapes, ens obre la porta i ens fa passar a través de la porticina segreta que ens durà a les dependències secretes on Cossimo I  hi tenia la seva amant, Camilla Martelli. S'hi va acabar casant, quan va morir la seva legítima dona, Eleonora di Toledo (mare dels seus 11 fills).

La porta segreta
La visita al palau ens ha agradat moltíssim. De fet la visita guiada ens ha fet descobrir moltes coses que, de ben segur, ens haurien passat desapercebudes. Abans de marxar, també ens apuntem a un taller familiar de pintat de frescos, demà al matí.
Al vespre, abans de tornar a l'auto, anem a una pizzeria a sopar.

23/03/16

Aquest matí ens hem llevat ben d'hora, ja que hem d'anar al Palazzo Vecchio a fer el taller de frescos. Un cop allà, veiem que som dues famílies, nosaltres i una família americana. Resulta molt il·lustratiu, aquest taller, ja que veiem que si t'equivoques en pintar, ja no es pot corregir. La presentació i introducció és en anglès i després anem a les taules on haurem de pintar un petit fresc sobre una rajola de fang on hi ha la corresponent capa que farà de suport.

Després del taller, anem a visitar la Biblioteca Medicea Lorenziana, que teníem pendent de visitar abans d'ahir. És a un costat del claustre de l'església de San Lorenzo. L'entrada a la biblioteca va ser feta per Michelangelo. Conté 11.000 manuscrits!

Sala de lectura de la biblioteca
Seguint amb el nostre recorregut cultural, ens dirigim a l'Accademia. Allà ens centrarem en el David de Michelangelo... clar que també donem un cop d'ull a un museu d'instruments antics que hi ha al mateix edifici de l'acadèmia.
El David de Michelangelo
Avui ens hem llevat d'hora i ja tenim una gana de llop, o sigui que buscarem un bon lloc per dinar a quatre passes de la piazza del Mercato Centrale. Dinem a l'Osteria Pepò. Molt recomanable!
Amb energia renovada ens dirigim al campanile del Duomo. Fa dies que tenim pendent de pujar-hi. Mentre uns hi pugem, els altres van en direcció als jardins del Bóboli i l'església de Sta. Maria del Carmine. Quan acabem les visites quedem al ponte Vecchio.

Vistes des del Campanile: La cúpula del Duomo

Vistes des del Campanile: La Piazza della Repubblica
Acabada la visita al campanar, ens retrobem amb els altres al Ponte Vecchio. Avui serà el darrer vespre a Florència. Han estat uns dies molt intensos i plens de descobriments interessants.
Abans de tornar a l'auto, fem unes darreres fotos des del pont:

Decidim agafar l'autobús en una parada diferent, així podrem veure una part de la ciutat que no hem vist encara. De camí, passem per davant l'imponent església de la Santa Croce:

Demà quan ens llevem anirem cap a la nostra propera destinació: Pisa.

24/03/16

Florència-Pisa (88 km)
Pisa-San Gimignano (95 km)
Després d'esmorzar, passegem el gat i fem el check-out del càmping, omplim el dipòsit d'aigua i buidem l'aigua bruta. Engeguem en direcció a Pisa, on hi passarem el dia, però no hi dormirem. Tenim pensat visitar només els monuments més representatius: la Torre de Pisa, Duome i el Battistero.
Arribem a l'hora de dinar i fem un refrigeri a l'auto. Aparquem en un pàrquing vigilat i amb opció a pernocta (43.720978, 10.420670). Des d'aquí podem anar al centre en bus (10 minuts), a peu (mitja horeta) o en bici, ja que hi ha carril bici (més o menys). També hi ha una mena de bícing.
Agafem el bus i ens plantem a quatre passes del centre. Hem picat quatre cosetes abans de sortir de l'auto i ens mengem uns gelats de postres:

Anem, tot passejant, cap a la plaça del Duomo, on hi ha tot allò que volem veure. Travessem l'"altre Pisa", part de la ciutat més allunyada del turisme...

Mercat al carrer
Finalment, hi arribem i ens dirigim a la biglietteria a comprar les entrades pel baptisteri, pujada a la torre i catedral (que és gratuïta).
Dinem de pícnic a l'herba mentre esperem que es faci l'hora ja que a la torre de Pisa es puja en grups de 20-30  persones i amb hora assignada.

Lloc on dinem (amb el battistero al fons)
Quan és l'hora ens posem a la cua per pujar a la torre, que de fet, és el campanile de la catedral. Hi ha fortes mesures de seguretat, degudes als atemptats de fa uns dies a Brusel·les. Mentre esperm faig alguna foto des de sota la torre:

Un cop a dins, veiem amb sorpresa que la torre és buida per dins!

Anem pujant els quasi 300 esglaons fins que arribem a dalt. Mireu quines vistes:

Part de l'absis de la catedral

Catedral i baptisteri al fons
Vistes de la ciutat (s'hi veu el camp de futbol)
En baixar, visitem el Duomo:

Després, anem al baptisteri, on assistim a una demostració de l'acústica de l'interior de l'edifici.

Un cop acabades les visites, tornem a l'auto a peu, així acabem de veure aquesta ciutat. Per sopar i dormir anirem més aprop de Siena, al bonic poblet de San Gimignano. Un cop allà, aparquem als afores (43.461827, 11.033891). Ja hi ha un parell o tres d'AC.

25/03/16

En aquest carrer hem dormit de meravella. Absolutament recomanable! A més, hi ha un camp de futbol just al davant!

Avui hem d'aprofirat el dia: hem de visitar San Gimignano i anar cap a Siena a dormir. Esmorzem i anem cap al poble xino-xano. És a uns vint minuts d'on hem dormit. Abans d'arribar-hi les vistes generals del poble són molt maques:

"skyline" de San Gimignano ;-)
Al cap de res, ja som davant les portes de la muralla:

És un poble medieval emmurallat, enfilat dalt d'un turó. I molt pintoresc! El centre històric del poble va ser declarat patrimoni de la humanitat per la UNESCO.
Anem en direcció al centre per uns carrers força plens de turistes. Val a dir que és un poble bonic de veritat.

Al poble es conserven 14 de les 72 torres que hi havia. Hi ha una de les torres que es visita.

Un cop vist el museu, pugem a la torre. Les vistes són espectaculars!

Espectacular foto panoràmica (feu click per engrandir-la)
Quan baixem de dalt la torre, anem a dinar uns panini i aprofitem per enviar uns missatgets amb la wifi del bar.
Després anem a veure una exposició temporal que hi ha a la Galleria d'Arte Moderna e Contemporanea Raffaele De Grada. L'exposició és una mostra fotogràfica de Frank Capa, especialment del desembarc americà a Sicília i de l'avanç de les troper fins a Nàpols i rodalies. Molt recomanable!

Acabada la visita a l'exposició, tornem cap a l'auto i marxem en direcció a Siena, on hi dormirem una nit.
Arribem al pàrquing de Siena a l'hora de dinar. Paguem la tarifa 24h (20€) amb serveis i pernocta:
Parcheggio il Fagiolone (43.314308, 11.317504)
Anar al centre és fàcil. Caminem per un carrer uns deu minuts i agafem unes escales mecàniques que ens deixen en ple centre. El centre és sobre un turonet. Les escales mecàniques van d'allò més bé!

Ens dirigim a la Piazza del Campo. Maquíssima... Llàstima de fotos borroses amb poca llum :-(

Palazzo Pubblico i Torre del Mangia

Tant de voltar ens obre la gana. Descobrim que darrere de la Piazza del Campo i ha la Piazza del mercato i... taaatxan! hi ha una plaça que sembla clavada a la Porxada de Granollers!
Allà hi ha diverses trattorie i sopem en una d'elles: la Trattoria Papei.

Piazza del Mercato (o "Porxada" de Siena)
Ja ben sopats i cansats, tornem a l'auto a dormir...

Escales mecàniques de baixada cap al carrer del pàrquing

26/03/16

Siena-Civitavecchia, 184 Km
Aquest matí, després de comprar uns souvenirs,  fem una foto amb bona llum de la Piazza del Campo:

Després, anem a la bigletteria a comprar tiquets per visitar el Palazzo Pubblico.

Pati interior del Palazzo Pubblico
Entre d'altres meravelles, el Palazzo conté els famosos frescos de l'alegoria del Bon i el Mal Govern, d'Ambrogio Lorenzetti (Allegoria del Buono e del Cattivo Governo, 1337-1339)
Els governants de l'època van ecarregar aquests frescos de temàtica clarament secular sobre el govern i la vida a la ciutat de Siena del s.XIV en lloc de la clàssica temàtica religiosa.

El fresc del Mal Govern
Després de visitar el Palazzo, comprem les entrades per veure el Duomo. El baptisteri ja el veurem un altre any. Estem una mica cansats i encara ens queda el viatge fins a Civitavecchia.
Abans de visitar el Duomo, visitem Santa Maria della Scala, que va ser un hospital per als pobres, malalts i peregrins i lloc on cuidaven nens abandonats. Va ser un dels primers hospitals d'Europa (primera referència escrita el 1093)  . Als soterranis hi ha el museu arqueològic. Una de les dependències més interessants és el Pellegrinaio (1320-1330), on veiem un cicle de frescos dedicats a la vida diària a l'hospital: curació malalts, educació dels seus orfes...
Santa Maria della Scala
Abans de marxar cap a l'auto, ens queda la visita al Duomo:

Façana del Duomo de Siena
A l'interior,  les parets com les columnes fetes amb franges alternades de marbre fosc i clar. L'efecte és impressionant:
Interior, nau central des del transcepte
Adjunt al Duomo també hi ha la Biblioteca Piccolomini. Està decorada amb frescos de Pinturicchio. Els frescos, entre d'altres coses, ens mostren la vida del papa Pius II . Francesco Todeschini Piccolomini, posteriorment papa Pius III (nebot de Pius II) va encarregar la seva construcció el 1492 per conservar-hi una important col·lecció de llibres:

Sostre de la biblioteca Piccolomini

Abans de tornar cap a l'auto, dinem uns talls de pizza.
Un cop a l'auto, recollim, buidem grises-negres i anem tirant cap a Civitavecchia. Hi anem amb temps, ja que sempre acabem fent voltes pels voltants del port.
Aquest any no és cap excepció i tot i el TomTom ens perdem una mica. Finalment, arribem a la terminal de Grimaldi i ens posem a la cua:

27/03/16

El ferry arriba (amb retard) a quarts de 12.00 de la nit. Desembarquem personal i equipatges a casa i marxo sol al pàrquing a aparcar l'auto.

1. Prenc apunts! Aquest estiu anem a Roma, Toscana i Dolomites. Gràcies. Roger.

1. Celebrem que us agradi el relat! Espero acabar-lo d'escriure aviat ;-)