Solsona (Fira del trumfo)

Fira del trumfo i la tòfona de Solsona

14/03/14

Seguim amb la nostra col·lecció de comarques. Avui també anem a una comarca que, fins ara, era desconeguda per nosaltres: El Solsonès.
Sortim, com de costum, avui divendres. Sopem en ruta mentre anem enfilant l'autopista en direcció a Manresa. Arribem ja sopats a Solsona i ens dirigim a un aparcament de terra a sota del pàrquing municipal. El personal arriba adormit. Aparquem just davant de l'entrada al nucli històric i ens fiquem al llit. Ha estat un dia molt llarg. Tot i que estem supercèntrics estem molt tranquils. Les campanes de la catedral ens acompanyen. Demà ens espera la Fira del trumfo i la tòfona!
El cel estrellat ens anuncia un cap de setmana quasi estival. Estem quasi sols al pàrquing. al cap de mitja horeta arriba una altra AC i aparca al nostre costat. Dormirem acompanyats.
Bona niiiit!

15/03/14

Avui el dia comença radiant. Fa molt bon dia i l'aprofitarem ben aprofitat. Per començar fem un bon esmorzar per agafar energia. aquest matí el pàrquing està molt més ple. Bona part de les furgos que ens envolten són de venedors de la fira (embotits artesans, formatges, taronges del Baix Ebre...) nyam, nyam...
Fem una bona volta pel centre i comencem a veure les paradetes:

N'hi ha de trumfos, tòfones i d'altres coses bones

De trumfos, n'hi ha per tots els gustos...

... i formes!

Després de voltar per fer temps, anem a l'oficina de turisme i allà ens assabentem que Solsona té un pou de gel. No ens ho deixarem perdre. Resulta que és dins mateix de la ciutat, sota la rotonda que tenim tot  just aquí davant! Comprem les entrades i comencen a baixar les escales que ens duran sota terra. Aquí sota fa fresqueta, cosa que avui s'agraeix.
Passadís sota terra que ens durà al pou de gel

Pou de gel

La visita guiada és molt interessant i descobrim moltes coses que no sabíem. Resulta una molt recomanable. Hi ha una mostra dels bloc de gel (de plàstic, suposo) i veiem com usaven palla per separar els blocs. També veim la corriola que usaven per anar-los posant al fons del pou.

Un cop acabada la visita, anem cap a la següent activitat "patatera". Ara veurem una demostració de com fer planter de trumfos. Allà aprofitem per preguntar si ara és bona època per plantar-los i si els podem plantar a l'hort que tenim al balcó de casa. Ara és bon moment, diuen, i a més, ens donen una colla de trumfos de dues classes diferents per plantar-los a casa. Les posarem a la nevera fins que arribem a casa. Quedem que l'any vinent ja els explicarem com ens ha anat la collita.
 Preparació de planter de trumfos
Després aprofitem per visitar la font de la plaça de Sant Joan, on hi ha una font al bell mig dins d'un conjunt arquitectònic gòtic:

També hi ha un poema de Josep Maria de Sagarra en un dels laterals:

I dos brocs per un surt una aigua fresquíssima:

Ben refrescats, seguim visitant la ciutat. Ara entrem a la catedral gòtica, força impressionant, amb el seu claustre romànic restaurat. A la sortida, comprem unes bones taronges del Baix Ebre d'una paradeta que hi ha a la porta de la catedral. Es dona la coincidència, que aquesta parada ja la vam veure a la Fira de la Ratafia de Besalú. Carregats amb el sac de taronges i el planter de trumfos anem a dinar a la nostra caseta sobre rodes. No sense abans comprar un "pa de trumfos" molt bo:

Pa de trumfos, quin invent!

Entrada a la catedral

Un cop ja hem dinat, descansem una estona: llegim, fem una becaineta, juguem pel pàrquing... Aquesta tarda tenim una activitat infantil interessant. Un taller de mitja i ganxet que sembla que serà divertit. Al personal els agraden les manualitats.
Abans, però, toca anar a veure la gran final de pelar trumfos!

Tot a punt per la gran final

Finalistes en acció

Després de l'entrega de premis, ens dirigim al taller de ganxet. Mentre unes són al taller, els altres (hehehe) anem a fer un volt i seure en una terrassa a prendre alguna cosa i veure passar la gent mentre fem petar la xerrada.

La fira del trumfo és un no parar! Havíem pensat d'anar a sopar uns menús de degustació de trumfos i encara no s'ha acabat el taller de ganxet! Dit i fet, els grans anem a comprar els tiquets per tots i recollim el menú, ja que sembla ser que aviat s'acabarà. El plat que ens donen consta de una patata al caliu, 4 tipus de puré de 4 tipus diferents de patata, un tall de cotna, una botifarra negra, cariat d'embotits i un tall de pa. Tot amanit amb diferents olis i regat amb bon vi:

Mmm deliciós!

Agafem el menú degustació i anem a recollir el personal al taller de ganxet. Un cop acaben ens anem a menjar això tan bo que hem portat a la plaça de la font. Fem un pícnic d'allò més alternatiu, amb trumfes, naturalment.
Després d'aquest sopar tan especial, anem a tancar els ànecs.

16/03/14

Avui haurem de marxar d'hora, després d'esmorzar, ja que hem d'anar a dinar a casa d'uns amics. O sigui que mentre recollim tot, m'escapo a una pastisseria a compra una "coca de croissant" boníssima que servirà de postres del dinar.
Aquesta ciutat ens ha agradat moltíssim. Segur que repetirem l'any vinent!