Pre-Nadal per terres de Lleida

Pre-Nadal per les terres de Lleida

21/12/13 Sant Guim de la Plana i el seu pessebre vivent

Aprofitant que ja estem de vacances de Nadal, hem pensat que farem una sortideta cap a ponent. Ha fa uns dies vam veure que al poblet de Sant Guim de la Plana fan un pessebre vivent molt i molt bonic. Aquesta sortida, a més, té un altre al·licient: vindrà la cosineta!

Carreguem les coses a l'AC i anem tirant cap a l'A2. Fa un dia molt assolellat i anem dinant en ruta uns entrepans que ens hem fet a casa. Cap a quarts de sis de la tarda arribem a Sant Guim. Aparquem en un  descampat just a l'entrada del poble. De moment estem sols i de mica en mica la gent hi va arribant. El poble es veu molt tranquil, tot i el pessebre vivent. Abans de venir ja vam reservar les entrades per Internet.

Mentre es va fent fosc i s'acosta l'hora de la visita, les nenes van a fer unes partides de futbolí al local on venen les entrades. Ja és quasi l'hora i anem cap al centre medieval on hi haurà el pessebre. El patrocinador de l'acte (Bonarea) obsequia els assistents amb un got de brou calent que s'agraeix, ja que ja fa força fresca. També han encès un bon foc que fa les delícies del públic.

El pessebre està situat dins del nucli medieval, dins de cases o al carrer, però tot plegat queda dins d'un recinte murallat tancat. La gent fem cua davantal porta de la muralla i quan obren anem recorrent el circuit que ens mostra els més de trenta escenes que representen oficis que ja han desaparegut. Abans no ens assabentem que no es poden fer fotos ni gravar vídeo faig una foto de la primera escena, la que hi ha just a l'entrada, l'escloper:

Després de la visita al pessebre vivent, veiem uns cartells que diuen "TORRADES" i com que tenim gana anem cap allà. Resulta ser una torrada col·lectiva de pa de pagès, cortesia de la gent del poble. Tot regat amb uns porrons de vi que fan entrar en calor. Tot plegat és una bona idea, tots ben calentons al voltant de les brases, cadascun amb la seva llesca de pa. També hi ha una paradeta on podem comprar talls de formatge i d'altres coses bones.

Un cop ben tips anem cap a l'AC a veure la final de l'Oh Happy Day. Bé, veure és un dir, ja que el senyal de TV3 no arriba gens bé i ens quedem amb les ganes de veure el final del programa. Sort que els avis ens ho gravaran i quan hi anem a dinar per Nadal ho veurem. Esperem que ningú no faci el bocamoll i ens digui qui ha guanyat abans que ho veiem!

22/12/13 Agramunt, torrons i La Donzell d'Urgell

Aquesta nit hem dormit com uns reis. El silenci ha estat total. De fet, un cop van marxar els visitants del pessebre ens vam quedar sols a l'aparcament. Després d'un bon esmorzar engeguem la caseta amb rodes i cap a Agramunt falta gent!
Un cop a Agramunt, aparquem en una àmplia zona d'aparcament, ben a la vora del centre i de la fàbrica de torrons que visitarem.
La visita, tot i que encara estem tips de l'esmorzar, ens fa la boca aigua! Després de visitar el museu del torró i la xocolata, ens fan passar a una sala on podem veure la fàbrica (en funcionament) i fer una degustació de les especialitats "torronils".

Després de la degustació anem cap a la botiga a comprar uns torrons i una rajola de xocolata per fer-la desfeta. Mmmm quin berenar que farem!
L'Espai Guinovart, on inauguren una exposició, serà la nostra següent parada. De camí cap allà, aprofitem per visitar el centre d'Agramunt.

L'exposició sobre l'obra de Guinovart és molt interessant. S'hi poden veure, entre d'altres coses, la seva faceta com a escenògraf per a obres de teatre (maquetes, fons d'escenari, etc). Un cop inaugurada l'exposició, per part de la filla de l'artista, assistim a una curiosa performance a càrrec d'una altra artista. Les nenes s'ho miren sorpreses. A la fi de l'actuació, ens conviden a un pica pica a base de coca salada. Quina sortida més gastronòmica que estem fent!

Passant per davant de l'església, entrem a visitar el refugi antiaeri que hi ha a sota. Ens han dit que és l'únic refugi sota d'una església que existeix. Es veu que van reaprofitar una part de l'antiga cripta i que el van ampliar a tota la planta de l'esgésia. És molt gran i la noia que ens fa la visita ens ho explica de manera molt amena. Fins i tot se'n conserva un cartell original que prohibeix fumar!

De tornada a l'AC dinem i mirem una peli. Més tard sortim a comprar quatre coses pel sopar. El lloc on hem aparcat és molt ampli però ens fa l'efecte que de bon matí hi haurà molt de moviment (de fet hi ha algunes parades d'autobús i moltes places per a cotxes). Com que havíem planejat de dormir a Agramunt i demà fer una excursió fins al poblet de La Donzell d'Urgell a peu i tornar, decidim fer-ho a l'inrevés: dormirem al poblet, més tranquils, i des d'allà ja farem les excursions. Ja fosc i amb el sopar comprat, ens dirigim cap a La Donzell d'Urgell ( a uns 7 Km).

Com que és un poblet realment petit, un cop hi arribem, aparquem l'AC a l'entrada del poble, davant d'una zona asfaltada davant d'una mena de magatzem i, des d'allà, anem a peu a explorar altres zones del poble. En 5 minuts ja l'hem voltat tot i decidim que ja estem bé on som. Si no, encara ens quedaríem encallats en algun dels carrerons!
Ja de tornada a l'AC, berenem una deliciosa xocolata desfeta que hem preparat ratllant la rajola de xocolata a la pedra que hem comprat a Agramunt. La nostra caseta sobre rodes fa una oloreta que enamora!

Ja amb la panxa plena, anem a explorar el poble. Tot molt tranquil, veiem llum en un parell de finestres però ni sentim ningú ni veiem ningú. Això sí, gats n'hi ha per donar i vendre!

Evidentment a la nit el silenci és total. Sobre nostre veiem un bonic cel estrellat. De ben segur que demà farà un bon dia!

Bona nit i tapa't (que fa fresca!)

23/12/13 La Donzell d'Urgell, un poble (quasi) fantasma?

Els dia comença una mica enteranyinat (després de tot som a Lleida). Esmorzem i ens preparem uns entrepans pel dinar.

No sabem encara on anirem però als afores trobem un camí asfaltat que al cap d'una estona es torna de terra i decidim seguir-lo.

A la llunyania veiem diversos pobles i al cap de dues hores decidim anar cap a un d'ells a dinar. Resulta ser Agramunt! Bé, de tota manera ja estàvem cansats i amb gana. Cap a la plaça del pou ens dirigim a fer el nostre pícnic! Abans, però, comprem unes bones botifarres pel sopar.

Després de dinar, tornem cap a la nostra caseta i juguem una mica pels voltants. Ja portem 24 hores al poble i encara no hem vist ningú! On és la gent? Quin misteri!
Al vespre les nenes ens preparen un espectacle dalt de l'escenari del poble. Sí, ho heu llegit bé, el poble té un escenari permanent, de ciment i cobert. Caldria veure on és el públic, però. Mentre dura la funció (les nostres actrius ens preparen un teatre-musical nadalenc) ningú passa per allà o ens mira des de cap finestra. Resulta força peculiar, un poble on la gent mai no surt de casa, ni de dia ni de nit! Un cop acabat l'espectacle, tornem a l'AC a dormir.

24/12/13 Tornem cap a casa

Aquest matí, mentre esmorzem, assistim a un fet insòlit: veiem dues persones al poble! Una senyora gran i un home que passeja un gos. Hem trigat dos dies a poder veure algú. Abans de marxar, les nenes decideixen fer una segona actuació però amb l'escenari diürn. No cal dir que mentre dura l'actuació no apareix ningú. Curiós. Recollim tot i tornem cap a casa.
Tanco l'entrada de la nostra excursió amb unes vistes de Montserrat des de l'A-2.

1. Ostres... la propera sortida em sembla que serà a Agramunt... m'ha temptat!!! ;)